perjantai 27. elokuuta 2010

Molepolole ja Borankana-musiikki

Molepolole on aika ihku sana. Se on siis paikka, jossa esitetään Borankana-musiikkia. Etnomusikologian kurssilta tehtiin tänään vierailu Molepololeen ja sinne oli saatu myös tanssiryhmä meille esiintymään! Ja tässä on kuva meidän omasta ryhmästä. Vasemmalla on Axel Ruotsista, sitten paikallinen Vusi, sit mä ja Eeva, sitten paikallisia joidenka nimiä en muista. :) Sitten takana paikalliset Irene ja David ja etummaisena meidän opettajamme Dr. Phibeon. Vaalea tyttö on Ana Saksasta ja hänen takanaan bussikuski. Oikeassa laidassa on taas paikallinen jonka nimeä en muista ja edessä Jenkki Erin.

Kaikki esiintyjät oli pukeutunu perinteisiin asuihin, miehillä se tarkoitti nahka"shortseja" ja naisilla nahkahamettaja pieniä yläosia. Puvut oli tosi hienot ja varsinkin tyttöjen hameiden takaosat oli joillakin tosi kauniisti kirjailtu erilaisilla helmillä. Monet käytti erilaisia koruja ja joillakin pojilla oli päässä "sarvet". Ne on kuulemma lainattu muista kulttuureista, mutta näyttävät hyviltä.
Musta jotenkin tuntuu että mä en yksinkertaisesti tiedä mitä mä niistä sanoisin, koska mä oon vieläkin ihan sanaton esityksen vuoksi. :) Mutta siis siihen kuului laulua, taputtelua ja tanssia (jalkojen "potkimista"). Perinteisintä tyyliä näätte tossa videolla missä noilla kahdella pojalla on Phatisit jaloissa. Ne on siis naudan nahasta tehdyt levyt jotka sidotaan jalkoihin. Sit kun jalkoja potkitaan yhteen, syntyy kumisevaa pauketta. Se ei tossa mun videolla saa mitään oikeutta, mutta yritys hyvä kymmenen.Tansseissa oli usein taustalla laulua ja taputusta. Pojat tuntu olevan enemmän esillä kun tytöt, mutta oli niillä muutamassa tanssissa tytötkin pareittain edessä esiintymässä. Pojat teki siis erilaisia sooloja, varsinkin ne kaks joilla oli ne Phatisit. Ne oli ilmeisesti sitä perinteisintä mallia Borankana-musiikista ja noi muut keillä on noi hipsuttimet jalassa, on jostain toisesta musiikkityylistä lainattua. Kuulemma monilla ryhmillä on sekotusta useammista eri tyyleistä, koska esiintymisistä halutaan saada mahdollisimman viihdyttäviä.

Mä en tiä saitteko te nyt minkäänlaista käsitystä siitä mitä mä oon nähny ja kokenu, mutta voin sanoa että se oli jotain todella hienoa. Jos kaikki loputkin reissut kyliin on yhtä rikkaita, mä oon ikionnellinen maasta lähtiessäni. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti