maanantai 4. lokakuuta 2010

Mid term break osa 1.

Osa 1 tarkoittaa siis Swasimaata joka oli ensimmäinen kohteemme. Perjantaiaamuna oli aikainen herätys tiedossa mutta kaikki selvisivät siitä ja olimme jopa ajoissa intercapen toimistolla josta bussi lähtisi kohti Jo'burgia. Matkaseurana olivat suomalaiset Eeva ja Timo, jenkki Nick, saksalainen Nadja ja Swasimaan osassa myös jenkki Amanda, joka tekee jotain tutkimuksia Botswanassa. Mun matka ei alkanu erityisen hyvin, sillä mua pisti amppari suoraan sormeen ennen kun ees päästiin bussiin. :(

Bussimatka oli lepposa ja mieli korkealla alkavan reissun takia. En ollut edes tajunnut että Etelä-Afrikan raja on oikeasti alle 15 kilometrin päässä yliopistolta ja bussimatka sinne vei sen 10 minuuttia. Mä kattelin lippuja ostaessani että niissä sanotaan että "christian material on board", mutta en oottanu että se tarkoittaisi ruokousta matkan alussa ja lopussa. Jo'burgissa saatiin vielä Intercapen henkilökunnalta apua ja ne saatto meidät paikkaan josta me saataisiin combi Swasimaahan. Combi on siis minibussi, johon menee 12-16 henkeä ja ne on verrattain halpoja muihin kulkuneuvoihin nähden. Yllätys oli aika kova kun huomattiin millanen jono on Swasimaahan meneviin combeihin. Meidän edellä oli valehtelematta 50 henkeä. Siellä sitten odoteltiin ja jonoteltiin lepposat 4 tuntia!!! Ja saatiin ilmeisesti lähes viimeinen Swasimaahan menevä combi (raja sulkeutuu 10). Meitä vähän hirvitti niiden "rekisteröinti"-järjestelmä, jossa ne keräs kaikkien matkustajien passit ja vei ne pois meidän luota. Ne vietiin yhteen autoon missä ilmeisesti kirjattiin ylös passinumerot ja nimet tai jotain. Mä vahdin kun haukka sitä miestä jolla ne passit oli. Musta on outoa että joutuu luopumaan omasta passistaan varmaan 20 minuutiksi ja kukaan ei kerro että mihin sun passi viedään! Mutta saatiin me ne takas ja päästiin matkaan. Combissa oli ahdasta ja kuumaa kuten yleensä, mutta mä sain olla etupenkillä mikä oli ihan lepposaa.

Jo'burgista täytyy sanoa sen verran että mitä kauempana mä pystyn siitä kaupungista olemaan niin sitä parempi. Se oli todella ahdistava paikka. Combi rankilla oli likaista, siellä haisi ulosteet koko ajan ja paikka oli täynnä myyjiä jotka kierteli ihmisten ympärillä toivoen saavansa jotain tyhmistä tuotteistaan myydyksi. Tyhmiä tuotteita: auringonvalolla toimiva puhelimen laturi, huulirasvat, jogurtit yms. ruoat (varmaan 40 astetta lämmintä eikä varjoa) jne.

Matkan aikana Nick onnistui saamaan ystävän josta sitten ei eroon päästykään koko matkan aikana. Toisaalta se oli tosi kivaa, koska tämä nainen järkkäs meille vaikka mitä ohjelmaa ja auttoi monissa asioissa, mutta toisaalta me nähän mietittiin että miten sillä riittää aikaa olla vaan meidän kanssa ja auttaa meitä kaikissa meidän asioissa. Se siis oikeasti vietti lähestulkoon koko viikonlopun meidän kanssa vaikka meni ekaa kertaa 3 kuukauteen Swasimaahan perheensä luo! Kuvassa siis oikealta Pintile, Amanda, minä, Nadja, Eeva ja Pintilen sisko jonka nimeä en muista.

Mutta palataanpa asiaan. Swasimaahan päästiin siis erittäin myöhään illalla (ehkä puol 12) koska jonotus rajalla kesti varmaan puoltoista tuntia. Ja tässä vaiheessa täyty sanoa että oli onni matkassa koska tapasimme Pintilen. Hän järkkäsi ystävänsä kanssa meille majoituksen eräästä vierastalosta, joka oli ihana. Se oli ihan uusi, komealla paikalla ja meidän budjettiin sopiva (aika kovien neuvottelujen jälkeen). Huoneet oli kauniit ja sängyt ihanat! Nukuin ihan sairaan hyvin siellä vietetyt kaksi yötä. Meille oli sanottu että aamiainen olis kahdeksalta ja me säntilliset oltiin paikalla silloin. Oltiinkin sitten ainoat ihmiset siellä siihen aikaan. Sit kun ne näki meidät, ne rupes tekeen meille aamiasta, joka oli kyllä sairaan hyvä, mutta me saatiin venata sitä yli tunti.

Se tunti kului ulkona pienestä sateen tihnutuksesta nauttien. Kyllä, ekan kerran edes vähän vettä taivaalta täällä ollessa! Sateen lisäksi saatiin ihailla paikan takapihalla olevia lintuja joita oli paljon. Siellä oli kalkkunaa, riikinkukkoa, kanaa, ankkaa yms. Riikinkukosta en harmi vaan saanu tarpeeksi hyvää kuvaa koska se peijakas meni puiden taakse.

Ekan päivän ohjelmassa oli Hlane reserve. Sinne mentiin totuttuun tapaan combilla ja sit jonkun sekaannuksen takia me jouduttiin venailemaan siellä pari tuntia jotta saatiin sama combi ajeluttamaan meitä paikan päällä. Siellä ei siis ollu omia safariautoja, tai oli, mutta niillä meneminen oli sairaan kallista, joten päädyttiin venamaan Pintilen tuttua combikuskia. Odotus oli kuitenkin hauska, sillä nähtiin virtahepoja ja sarvikuonoja jotka elbaili pienen vesilammikon äärellä. :) Satuttiin törmäämään myös paikallisiin jotka oli viettämässä lauantaitaan puistossa ja iloksemme saimme hauskaa seuraa ja kaiken kukkuraksi vielä ruokaa! Niille tarjos joku niiden työnantaja ruoat ja ne oli jo syöny niin me saatiin syödä mitä haluttiin. Niillä oli ihanaa salaattia ja kanaa! Ruoka oli todella maittava!

Kun sitten vihdosta viimein päästiin sinne puistoon ajelemaan, meidän piti itse toimia kartanlukijana. Mä sit hoidin homman ja olin tehokas. Nähtiin varmaan kaikki muut paikan eläimet paitsi seeprat. Mua edelleenkin harmittaa noi seeprat, jotka tuntuu olevan kiven alla. Reissun kohokohta oli kuitenkin pieni kolmen norsun lauma joka nähtiin. Ne oli niin kauniita. Tais koko porukka olla sanaton kun niihin törmättiin. :)

Illalla oltiin tosi väsyneitä päivästä mutta päätettiin lähteä ravintolaan illalliselle. Päädyttiin sitten paikallisten suosittelemaan ravintolaan (töykeää palvelua ja ylihintaista ruokaa). Ei haluttu syödä siellä sitten edes jälkkäreitä ja onneks ei syöty, sillä päästiin combilla mitä kauneimpaan paikkaan varmaan koko Swasimaassa. Se oli ilmeisesti hotelli/ravintola jossa oli vettä joka puolella ja siellä pääsi syömään pieniin "majoihin" joihin pääsi siltoja pitkin. Nää kuvat ei oikeasti kerro mitään siitä paikasta, se oli ihan uskomaton. Siellä oli jonkun maan ison jehun tyttären synttärit sillon kun me sinne mentiin, mutta saatiin silti jälkkärit ja aimo annos kauniita maisemia ja sammakoiden kurnutusta. Jos joskus meette Swasimaahan, niin käykää täällä. Voin koittaa jostain kaivaa nimenkin kun en kuollaksenikaan sitä nyt muista. Mutta reissun jälkeen palattiin siis vierastalo Ashantiin ja nukuttiin makeasti.
Tokana päivänä me oltiin suunniteltu menevämme torille ostoksille. Idea oli muuten hyvä, mutta Manzinissa ei sitten ollut ollenkaan käsitöitä myynnissä. Ja mä olin kuvitellut että Swasimaa on niitä täynnä! Hengailtiin sitten keskustassa aikamme ennen kun tavattiin taas Pintile, joka oli järkänny meille majoituksen perinteisistä beehives:tä. Ne oli aikas söpöjä. Heinästä tai jostain korsista tehtyjä majoja, joissa oli kaksi sänkyä ja valo. :) Majat oli erään game reserven pihalla ja siellä sitten palloili jos jonkinmoista eläintä ympäriinsä. Illalla kun mentiin pesemään hampaita, nähtiin kirahvi joka söi ihan aidan toisella puolella. Ja aamiainen tietysti nautittiin strutsien seurassa. :)

Vähän ehkä huonosti nukutun yön jälkeen (mun huonekaverilla oli ongelmia mahan kanssa ja se joutu käymään vessassa varmaan 15 kertaa) me oltiin päätetty ottaa combi Mbabaneen, joka on Swasimaan pääkaupunki. Päivä menikin oikeastaan matkustaessa tai combeja venaillessa. Manzinin bussiasemalla nähtiin kyltti, joka oli meistä aika uskomaton..."Are you thinking of raping a child today"... Joopa joo...

Manzinista jatkettiin siis vielä Mbabaneen jossa käytiin syömässä american diner-tyylisessä paikassa ja mä sain syödä niin paljon salaattia kun jaksoin. Ihminen voi olla aika pienistä asioista onnellinen oltuaan Afrikassa kaksi kuukautta. :) Yö vietettiin Sunset Backpackers-nimisessä paikassa, jossa oli mukavan vilpoisaa. Muutenkin lämpötilat Swasimaassa ei ollu lähelläkään Botsin lämpötiloja. Siellä oli useampi pilvinen päivä ja vois jopa sanoa että mä nautin niistä päivistä. Kuuma oli tietty, mutta ei niin tuskasta kun täällä! Luonto siellä oli todella kaunista. Se oli oikeasti vihreää eikä rusehtavaa ja kukkia oli joka puolella. Oli myös ihana nähdä jokia ja vettä! Ihmiset varmaan naureskeli meille kun osotettiin yhtä isoa jokea ihan innoissamme. :) Ja vaikka meitä varoteltiin taas kaikista mahdollisista vaaroista, mä tunsin oloni hyvinkin turvalliseksi Swasimaassa.

Aamulla otettiin sitten ystäviemme järkkäämä combi takas Jo'burgiin, josta matka jatkui kohti Cape Townia...

1. No jo oli sunkin aika kirjottaa! MUn aamut on tylsiä ku en voi lukea sun juttuja. Mutta ymmärrään että et päässyt koneelle. Mutta silti;) Joo näytti vähä vihreemmältä toi swatsimaa vai mikä se nyt olikaan. Kivaa vaihtelua sullle. Olin eilen sienes. Sain suppilovahveroita ja lampaankääpää! Se oli niin hyvää...

2. Vai että aika mun kirjottaa. Missäs neidin kommentit on oikein ollu?!? :) Mäkin haluun sienestään! Ja kalastaan ja naistenjahtiin... Täällä on nykyään tuskaisen kuuma ja edelleenkin paikalliset sanoo että "ei tämä vielä mitään, ootahan kesää". Millon hitossa se kesä tulee. Musta tuntuu jo nyt että mä oikeasti sulan täällä... Siksi ikävöin Swasimaata ja Cpae Townia. Ilmat niissä oli paljon miellyttävämmät.

3. Risseee, tuun ilahduttaa sua sinne kuukauden päiviksi!

4. Jee! Mä en malta oottaa. Onneks aika täällä menee kun siivillä! Kohta täällä on äiti ja Liisa ja sit ei mee montaa viikkoa niin sä!