keskiviikko 6. lokakuuta 2010

Mid term break osa 2.

Johannesburgiin paluu ei ollu miellyttävä. Mitään pahaa ei siis tapahtunut, mutta en tykkää kyseisestä paikasta. Me saavuttiin Jo'burgiin muistaakseni 12 jälkeen ja me oltiin ostettu bussiliput Cape Towniin seuraavalle päivälle. Suuri toive oli että saisimme liput vaihdettua tiistaille ja niin suureksi onneksi kävikin. Älysin vielä avata suuni oikeassa paikassa ja lisämaksu vaihtui 170randista/hlö 70randiin/hlö. Saatiin siis opiskelija-alennusta. :)

Kun oltiin saatu liput samaisen päivän bussiin, olikin ilo ylimmillään. Käytiin syömässä ihan sairaan hyvää ruokaa bussiaseman ravintolassa joka oli vähän sellanen Texas-vaikutteinen. Mä otin puolikkaan kanan joka tarjoiltiin ranskisten ja riisin kera. Ohessa oli myös salaattia ja keitettyjä vihanneksia. Harvinaisen hyvä ateria Afrikkalaisesta paikasta. Tai siis afrikkalainen ja afrikkalainen mutta kuitenkin. Bussiin päästiin siis puoli kuuden kieppeillä tai sen oli tarkoitus lähteä silloin. Arvioitu matkan kesto: 19 tuntia.

Täytyy kyllä sanoa että 19 tuntia bussissa meni yllättävän miellyttävästi. Penkit sai kunnolla miltei vaakatasoon ja jaloillekin oli oma tuki, eikä ne roikkunut missä sattuu yön aikana. Bussi tietty pysähteli joitakin kertoja matkan aikana jotta päästiin vessaan ja ostaan jotain jos haluttiin, mutta mä viihdyin siellä. Ehkä osin siksi, että maisemat oli todella kauniita.
Cape Townissa ensimmäinen tehtävä oli löytää majapaikka. Katseltiin ensin vaihtoehtoja netistä ja sitten mentiin turisti-infoon, missä todella hauskalla aksentilla puhuva mukava naisihminen löysi meille paikat Penthouse on long Backpackersista. Tämä paikka sijaitsi aivan keskustan tuntumassa, vilkaalla kadulla ja talon kuudennessa kerroksessa. Me saatiin koko ajaksi zeepra-huone, jossa oli seinistä lähtien kaikki huoneen nimen mukaisesti koristeltu. Ja meidän onneksi saatiin huone 8lla sängyllä vain meille, vaikka meitä ei ollu kuin 5. Paikan omistajat myös hankkivat meille huomattavasti halvemmat paikat haiden kanssa polskimiseen. Sinne piti mennä heti seuraavana päivänä, lähtö klo: 5.30!!! Siitä teen oman päivityksen koska siitä on niin paljon kuvia ja kerrottavaa...

Ekana iltana päätettiin lähteä vähän tutustumaan kaupunkiin ja löydettiin heti miltei meidän talon vierestä mukava tori, josta löytyi kaikkea kivaa. Käytiin myös syömässä ilmeisesti "italialaisessa" paikassa, jossa sain elämäni tyydyttämättömimmän paninin... Nälkä jäi ja hinta ei ollut halpa...

Kävimme illalla tutustumassa myös Penthousen kattobaariin, joka siis nimensä mukaisesti oli katolla (ylläri pylläri) ja oli kuulemma kaupungin halvin kuppila. Paikka oli ihan jees, mutta mä en oikein tykänny kun ne poltteli siellä pilveä ja vissiin vähän muitakin huumeita käytettiin...
Torstai meni siis haiden parissa, mutta siitä lisää myöhemmin. Haireissulla kuulimme eräältä Australialaiselta Eastern Foor Bazaarista. Siellä oli kuulemma 6 eri "keittiötä", ruoka oli hyvää ja halpaa. Lisäksi sieltä sai sairaan hyvää jäätelöä hintaan 10 randia/kuppi. Sitä siis piti heti koittaa ja voin sanoa että jos jotain ihan tosissaan Cape Townista ikävöin (sään lisäksi), niin se on tämä paikka. Annokset oli isoja, ruoka oli todellakin sairaan hyvää ja kallein annos taisi maksaa 35 randia... Voitte arvata että ei jääny ainoaksi kerraksi kun kävimme paikassa. :PTorstaina saimme myös ajatuksen vuokrata auton, koska halusimme päästä Cape Pointiin, missä kaksi merta kohtaavat, mutta kuulimme ettei sinne julkisia kulkuneuvoja oikein mene. Auton saaminen olikin sitten työn ja tuskan takana. Asia varmistui vasta perjantai-aamuna, jolloin mä ja Nick mentiin heti kasilta kun vuokraamo aukes kyselemään että onko niitä autoja saatavilla vai ei. Saatiin sitten allemme uudehko Kia jotain... Mä olin ainoa jolla riitti ikä auton vuokraamiseen, joten sain onnellisesti olla myös kuski koko päivän. Ja se oli aika huippua. Ylipäätään autolla ajaminenkin pitkästä aikaa oli kivaa, mutta myös se, että täällä on toisenpuoleinen liikenne kun meillä Suomessa. :) Ajaminen meni muuten ihan hyvin, mutta en millään tahtonut oppia että vilkku on tosiaan ratin oikealla puolella eikä vasemmalla. Ei meinaan yhden käden sormet riitä niihin kertoihin kun pyyhkimet viuhu vauhdikkaasti mun harkitessa kääntämistä. :) Kun meillä sitten oli oma auto, voitiin ajella sinne mihin haluttiin ja pysähtyä siellä missä haluttiin. Heti alkuunsa mentiin kauppaan josta mä ostin parasta leipää mitä oon Afrikassa saanu. Oikein harmittaa etten ostanu kun yhden... Valitsimme aamiaispaikaksi pienen levikkeen hevostallin vierestä. Tuuli oli mukavan vilpoinen ja musta ainakin se hetki siinä nurtsilla oli erittäin miellyttävä. Toisena etappina meillä oli Simonstown. Siellä kävimme katsastamassa paikallisen museon. Siellä on siis armeijan "navy base" ja me päästiin todistamaan kun koko maan rankimman sukelluskoulutuksen kokelaat reenas laiturilla. Reeni näytti todella rankalta. Ensin tehtiin punnerruksia, sitten vatsoja, sitten linkkuveitsiä ja sit hypättiin veteen jossa uitiin täysiä rantaan ja juostiin takas laiturille tekemään sama sarja uudelleen. Paikka oli tosi kaunis ja museo oli mukava erilaisuus meidän reissulla. Lähinnä siellä siis oli Simonstownin historiaa ja suuri osa siitä historiasta liittyi tohon tukikohtaan. Seuraavaksi pitikin sitten nähdä pingviinejä. Enkä muuten koskaan oo nähny vapaana olevaa pingviiniä niin läheltä kun nyt näin. Ehkä puoltoista metriä oli meidän välillä. Vähän olin pettynyt, sillä nää Afrikan pingviinit on aika ruikkuja. Pieniä ja ehkä jopa vähän rumia. Mutta oli niitä silti siistiä nähdä. :)
Sitten jatkettiinkin matkaa itse Cape pointiin. Siellä kävimme ensin tsekkaamassa hyväntoivonniemen, josta maisemat oli upeat. Matkalla nautimme myös aikaisemmin ostamamme lounaat paikassa, josta oli ihan uskomaton näköala. Ei sillä, siellä näköalat oli uskomattomat ihan missä vaan, mutta tässä kohtaa jotenkin erityisen kauniit. Patikoituamme takas hyväntoivonniemeltä päätimme vielä kivuta majakalle, josta nähtiin juurikin se kohta jossa kaksi merta kohtaavat. Noi kuvat ei oikeasti annan mitään oikeutta sille paikalle, se pitäis nähä omin silmin...

Tässä on näkymää suoraan hyväntoivonniemen kärjestä. Tuo kauempana oleva niemennokka on sit se paikka jossa kaksi merta "kohtaavat".Perus turistikuva, mutta otettavahan se oli.Tästä kyltistä ei Suomea harmi vaan löytyny. Mutta matka ihan mihin vaan tuntu olevan piiiiiitkä.Palloiltuamme tuntitolkulla (ja saatuamme päivän reenin patikoidessa) päätimme koittaa ehtiä vielä rannalle joka oli varmaan kaikkien haaveena, Cape Townissa kun oltiin. Paluumatkalla poikettiin "torille" josta sai kaikki tuotteet tingattua alle puoleen hintaan siitä mitä alkuun pyydettiin. Sain ihan hulluna tuliaisia ja kaikkea kivaa ostettua. Toivottavasti vaan saan ne vielä jotenkin Suomeen...

Päädyimme ekalle rannalle joka vastaan tuli ja muistaakseni sen nimi oli wet sand beach. Siellä oli ihanan isot aallot, mutta vesi oli KYLMÄÄ!!! Se oli siis atlanttia ja siellä yks nainen meille naurokin että miten onnistuttiin valitsemaan juuri se kylmä puoli Cape pointista. Toisella puolella vesi on kuulemma paljon lämpimämpää. Mutta ei auttanut. Uitava oli ja se myös tehtiin. Oli aika hienoa tuntea miten ison aallon tullessa kohti vesi jaloissa vetää aaltoa päin. Voin vaan kuvitella mitä se on sitten kun tsunami tulee, koska jo noissa aalloissa musta tuntu että meinas välillä jalat mennä alta veden voiman takia. Ilta rupesi jo hämärtymään ja siksi päätimme että venaisimme auringonlaskun tällä kauniilla rannalla. Vähän oli pilvet edessä, mutta silti se oli ihanaa. Meri, tuuli, laskeva aurinko ja isot aallot...Illan laskeuduttua ajelimme aivan ihastuttavaa rantatietä pitkin takas Cape Towniin. Tie oli ihan uskomaton, se meni kallion seinämää pitkin aivan rannan tuntumassa ja maisemat oli sen mukaiset. Pienet kylät matkan varrella oli kauniita valoineen ja ainakin musta tuntu että tää päivä oli ehdottomasti yks parhaista koko Afrikassa olo aikana. Kaupungissa menimme tietty vielä illalliselle bazaariin ja sitten tutimaan.

Lauantain ohjelmassa piti olla Robben Islandiin tutustuminen, mutta lauttaongelmien ja lauttojen ylibuukkausten takia se vaihtui miellyttävään shoppailuun lähitorilla ja kaupoissa. Rinkat selässä siellä väännettiin kättä kaikkien myyjien kanssa. Niillä oli hauska tyyli. Ensin ne sanoo ihan järjettömän hinnan ja sit kun sanoo että morjens, ne kysyy että "no, mitä sä olisit valmis tästä tuotteesta maksamaan. Sit jos erehdyt sanomaan hinnan mikä on sun kattohinta, ne kiskoo sitä vielä ylöspäin minkä kerkee. :) Mutta mä oon tosi tyytyväinen ostoksiini.
Kaiken kaikkiaan Cape Town oli ihana. Ilmasto oli Suomalaisen kesäinen, tuuli koko ajan ja vaikka oli lämmin, ei ollu superkuuma ja illat oli ihanan viileitä. Kaikkialla oli vuoria ja merta. Ruoka oli hyvää ja luonto vihreä. Mitä sitä muuta voisi toivoa. Ihmiset oli mukavia, varsinkin turisti-infoissa ja meidän Penthousessa. Toi nimi naurattaa mua vieläkin. :)
Viiden jälkeen lähtikin sitten bussi takas kohti Johannesburgia. Jo tässä vaiheessa tiedettiin, että Jo'burgista meidän pitää ottaa combi takas Gabsiin, koska bussi tälle välille oli täynnä. Sama 19 tuntinen ei ollut ihan niin helppo kun mitä tullessa, mutta ei pahakaan. Ärsytti vaan että bussi oli 2 tuntia myöhässä ja siitä ei kukaan viittinyt matkustajille mitään sanoa. Jo'burgissa saatiinkin sitten ilmeisesti viimeinen combi Gabsiin ja se matka, se oli tuskaa. Oli kuuma, ahdasta ja peppukin jo rupesi puutumaan. Märkyyden lisäksi tiettu. :P Ihan kamala olo oli kun hikoili kuin pieni sika. Sitten vielä rajalle päästyämme siellä oli ihan hullut jonot. Sunnuntai-ilta, lomaviikon loppu, mitä muuta sitä ois voinu odottaa.
Takas Gabsissa oltiin vähän ennen 11 illalla. Sit oli ihanaa purkaa laukku, käydä suihkussa ja mennä tutimaan omaan mukavaan tuttuun sänkyyn.

1. Hei, sulla oli hienoja kuvia! :)

Ja siitä mun kuvasta: sun peppu on etualalla, joten kaikki se, mitä kirjoitit on vaan optista harhaa.

2. Juu, kyllä näin on. Ainakin niin voi uskotella itselleen. :) Mun kamerassa oli yllättävän paljon kuvia jossa oli koko poppoo mukana ja se on jees.